Isnin, 23 November 2009

PENGENALAN KEPADA PEMASARAN

PENGENALAN KEPADA PEMASARAN










1.PENGERTIAN PEMASARAN
2.FUNGSI PEMASARAN
3.OBJEKTIF DAN AKTIVITI PEMASARAN
4.MASALAH PEMASARAN
5.STRATEGI PEMASARAN

MAKSUD PEMASARAN:

- menyalurkan barangan dan perkhidmatan kepada pengguna akhir.
- tujuannya ialah untuk mencari keuntungan
- barang keluar apabila ada permintaan
- permintaan bergantung kepada keperluan dan kehendak.
- pengeluar menggunakan saluran yang sesuai untuk mempromosikan produk mereka.

PERBEZAAN JUALAN DENGAN PEMASARAN

JUALAN


1.UNTUK KEUNTUNGAN
2.TIDAK AMBIL KIRA KUALITI BARANG.

PEMASARAN

1.BOLEH MEMUASKAN KEPERLUAN DAN KEHENDAK PELANGGAN DAN DAPAT UNTUNG.
2.AMBIL KIRA KUALITI BARANG.

FUNGSI PEMASARAN

1.MEMBANTU PENGELUAR MEWUJUDKAN SISTEM PASARAN YANG CEKAP – MEMPUNYAI GABUNGAN PENGELUAR, PEMBORONG DAN PENIAGA
2. MENINGKATKAN JUALAN ATAU PERMINTAAN.

3.KONSEP PEMASARAN – PENEKANAN YG DIBUAT OLEH PENGELUAR DALAM MEMASARKAN BARANGAN.
4. STRATEGI PEMASARAN – PENGELUAR MENILAI FAKTOR YG MEMPENGARUHI STRATEGI PEMASARAN.

5,TEKNIK PEMASARAN – TEKNIK UTK MEMASARKAN BARANGAN.
6.AGENSI PEMASARAN – PERANAN YG DIMAINKAN OLEH AGENSI KERAJAAN/SWASTA.

OBJEKTIF DAN AKTIVITI PEMASARAN

OBJEKTIF:

1.sediakan barang/perkhidmatan utk memenuhi keperluan dan kehendak.
2. mendapat keuntungan maksimum
3. Mengharapkan produk lama di pasaran.

AKTIVITI PEMASARAN:

1.PENIAGAAN – membeli dan menjual utk keuntungan
2.PERGUDANGAN – menyimpan dan mengred
3.PENGANGKUTAN – mengagihkan barang
4.PROMOSI – pengiklanan, promosi jualan, jualan langsung dan publisiti.

MASALAH PEMASARAN

1.PERSAINGAN - mengikut jenis barangan - perlu tonjolkan keistimewaan.
2. KEADAAN EKONOMI - ekonomi naik brg baru mudah dijual - ekonomi turun susah nak jual barang permintaan turun pengeluar rugi.

STRATEGI PEMASARAN

Untuk mendapatkan pelanggan. Terbahagi kepada 2:

a) Sasaran pasaran: siapa pengguna utk tentukan strategi pasaran
b) Campuran pemasaran: 4P

ELEMEN CAMPURAN PEMASARAN

4 ELEMEN PENTING:

1.Produk
2.Harga
3. Tempat
4.Promosi

1.PRODUK

1.Barangan atau perkhidmatan
2.Perlu memenuhi kehendak dan keperluan.
3.Keuntungan yang maksimum
4.Mempunyai kualiti, jenama,pembungkusan,jaminan dan khidmat sampingan.

Kualiti
Kualiti tinggi untuk menjamin pasaran kepada barangan tersebut. Memuaskan hati pembeli dan pengguna.

Jenama
Penjenamaan membezakan antara satu produk dengan yang lain.

Pembungkusan
Pembungkusan mampu menarik minat pembeli, menjaga kualiti dan mutu. Gunakan plastik, kotak atau bekas plastik.

Jaminan dan khidmat sampingan Pembeli merasa terjamin apabila membeli produk yang dijual. Ada tempat untuk membuat aduan.

2.HARGA

Harga ditentukan mengikut beberapa faktor:
1.Permintaan Permintaan tinggi harga barang boleh meningkat contoh kereta.
2.Kos Kos pengeluaran dan berapa keuntungan boleh menjadi faktor penentuan harga.
3.Berdasarkan jenama mengikut keadaan pasaran

3.TEMPAT

Selesa dan strategik.Ciri-ciri:

i) Jenis perniagaan
- Menentukan tempat perniagaan - Perniagaan runcit.
ii) Modal yang ada - Modal tinggi utk kedai di bandar.
iii) Pesaingan dengan peniaga lain - Perlu mengkaji saiz pesaing, kelebihan dan kekurangannya. - Kalau lokasi banyak pesaing kena usaha cari pelanggan
iv) Jenis pelanggan -meliputi umur, jantina, pendapatan, tingkat perbelanjaan,kebudayaan dan agama.
v) Kemudahan yang ada -Lengkap dengan kemudahan asas
vi) Undang-undang dan kawalan zon -undang-undang ditetapkan oleh majlis kerajaan tempatan, dewan bandaraya dan majlis perbandaran

4.PROMOSI

1.Kaedah, cara untuk memberitahu, menyedarkan, memujuk dan mempengaruhi orang ramai.
2.Bertujuan utk mewujudkan, mengekalkan dan memperluaskan pasaran bagi sesuatu produk

Aktiviti terbahagi kepada 4:


i) Pengiklanan

a) Iklan penerangan maklumat dan penerangan . Tidak mempengaruhi pembeli. Contoh Pameran dan Ekspo Sains di UM
b) Iklan memujuk maklumat dan penerangan terperinci. Memujuk dan mempengaruhi pembeli untuk membeli . Contoh Smart Shop
c) Iklan mengingat. memastikan pengguna terus menggunakan produk ini. Contoh: Ubat gigi, syampoo

ii) Jualan langsung.
Jurujual datang ke rumah ataupun pejabat.Latihan dan teknik memujuk akan diajar kepada jurujual. Demonstrasi dilakukan untuk menyakinkan pengguna. Contoh …..

iii) Promosi jualan menambahkan kualiti jualan. hadiah percuma, cabutan bertuah dan jualan murah.

iv) Publisiti menggunakan media seperti suratkhabar, tv , radio dan sebagainya.

KEPENTINGAN CAMPURAN PEMASARAN

1.MEMPERKENALKAN PRODUK
2. MENARIK MINAT PEMBELI
3.MENINGKATKAN JUALAN
4.KEUNTUNGAN YANG TINGGI

TEMPAT YG SESUAI UTK PASARKAN PRODUK

1.KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR
2. BERHAMPIRAN PELANGGAN
3.KEMUDAHAN PENGANGKUTAN

PILIH PROMOSI YG SESUAI UNTUK TUJUAN PEMASARAN

1.JENIS PRODUK
2.KOS MEMPROMOSI
3.SAIZ PERNIAGAAN
4.GOLONGAN PENGGUNA SASARAN
5.TUJUAN MEMPROMOSI
6.POLISI KERAJAAN
7.LIPUTAN PASARAN

Tiada ulasan: