Sabtu, 28 November 2009

Apa perlu buat dengan RM10,000

Apa perlu buat dengan RM10,000
Norzuhaira Ruhanie









Gambar Hiasan

Walau pun ekonomi dalam kegawatan dan nampak goyah, pakar menyarankan supaya tidak berhenti menabung untuk kegunaan masa depan. Contohnya simpanan untuk pendidikan anak. Disiplin meyimpan secara berterusan adalah yang terbaik.

BUKA TABUNG KECEMASAN ANDA

Situasi kelembapan ekonomi yang melanda dunia kini berterusan menyebabkan beberapa sektor seperti export, perusahaan pembuatan dan komoditi mengalami kesukaran untuk meneruskan perniagaan mereka. Adalah amat bijaksana seseorang mempunyai simpanan RM 10,000.00 untuk kegunaan yang belum dikenal pasti dimasa akan datang. Rajen Devadason, dari Secutities Commision-Licensed Financial Planner dengan MAAKL, Mutual Bhd dan CEO of RD WealthCreation Sdn Bhd, berkata. Tabung kecemasan ini akan menjadi sangat penting kepada mereka yang berkemungkinan berhadapan dengan kehilangan kerja disebabkan oleh kelembapan ekonomi dunia. Katanya bagi mereka yang menerima gaji harus mempunyai simpanan kos perbelanjaan sekurang kurangnya untuk tempoh enam bulan dan bagi mereka yang berkerja sendiri ialah dua belas bulan. Tabung simpanan ini harus di simpan dalam akaun simpanan semasa atau simpanan tetap bagi memastikan keselamatan ditahap yang maksima.

TINGKATKAN SIMPANAN ANDA

Walaupun ekonomi dalam kegawatan dan nampak goyah, pakar menyarankan supaya tidak berhenti menabung untuk kegunaan masa depan. Contohnya simpanan untuk pendidikan anak. Disiplin meyimpan secara berterusan adalah yang terbaik. Sekiranya gagal, inilah masanya membetulkan keadaan supaya ianya berada di landasan yang betul.Pada kadar keuntungan 14% setahun , RM 10,000.00 akan bertambah sebanyak RM 18,000.00 dalam masa 15 tahun.Haznah Hamzah yang mengajar dalam bidang Certified Financial Planner (CPF) programme, berkata Ibubapa seharusnya menabung untuk pendidikan anak anak seawal yang mungkin. Beliau mencadangkan mengunakan National Education Saving Scheme (SSPN) sebagai tempat yang terbaik untuk menabung untuk pendidikan anak yang diuruskan oleh National Higher Education Fund Corp. Skim tersebut menawarkan keuntungan tahunan sebanyak 4% sejak 2005, dimana ianya lebih tinggi dari 1.5% sehingga 3.1% ditawarkan oleh bank dalam skim simpanan pendidikan. Simpanan melebihi RM 3,000.00 dalam SSPN juga dikecualikan cukai dan ianya dijamin oleh kerajaan Malaysia.

Sumber: Personal Money, Issue #88 December 2008

Tiada ulasan: