Sabtu, 28 November 2009

Idea Niaga: Agen Perlancongan

Idea : Agen Perlancongan
Niaganews










Idea sebagai agen Pelancongan yang melibatkan kos sekitar RM3000-5000 sahaja.
Menjadi Agen Perlancongan adalah salah satau idea perniagaan yang sangat bagus pada ketika ini. Prospek perniagaan ini sangat berkesan memandangkan kini Malaysia sedang menuju ke sebuah negara perlancongan dunia.

KETERANGAN PERNIAGAAN

Pelancong kini sudah mula memandang ke Malaysia, disebabkan oleh keharmonian dan Negara yang maju dari segi pembangunan. Pelancong sudah mula memilih ke kawasan yang khusus, dan tidak lagi hanya tertumpu ke kawasan yang utama sahaja. Jika anda seorang yang meminati aktiviti perlancongan, atau anda mempunyai kemahiran bahasa, atau keyakinan untuk berjumpa dengan orang ramai, maka konsep perniagaan sebagai Agen Perlancongan adalah sesuai untuk anda.Kelebihan didalam perniagaan ini adalah anda akan berjumpa dengan pelbagai jenis orang/pelancong yang menyebabkan anda akan lebih bekerja keras untuk mencari penginapan mereka, tempat makan/restaurant yang menarik untuk mereka atau mungkin anda akan mencari tempat-tempat yang menarik untuk mereka lawati. Semua ini akan membuatkan anda sibuk, tetapi lumayan pada keuntungan anda.Perkara pokok disini, adalah anda mesti mengkaji dan mengetahui dahulu kumpulan sasaran pelancong yang anda akan kendalikan. Lihat pada minat kumpulan pelancong tersebut, samaada mereka dari kalangan yang minat pada aktiviti hutan, atau mereka datang untuk mencuba makanan sahaja, atau mereka datng untuk aktiviti anak-anak mereka, atau pelbagai lagi. Anda boleh menguruskan mereka semua, dan untuk itu anda perlu ingat bahawa anda perlu untuk mengawal kewangan perbelanjaan anda. Di sini, anda perlu banyak membuat kajian yang akan berkaitan dengan kewangan perbelanjaan (kos perniagaan) anda dengan aktiviti yang hendak diberikan kepada pelancong tersebut.Disini sebagai ruang dan peluang anda, dicadangkan anda membuat konsep perniagaan ini yang tidak mengeluarkan kos yang tinggi. Mungkin anda boleh melakukan sesuatu aktiviti perlancongan yang tidak melibatkan kos yang tinggi, umpamanya aktiviti jungle tracking, atau anda mengambil komisyen dari aktiviti yang dijalankan oleh syarikat lain.Anda perlu ingat, dalam industry ini anda perlu membuat pelbagai rangkaian perniagaan yang kukuh. Antaranya dengan agensi penerbangan, atau agensi kenderaan darat. Sebab disini anda akan main harga pada kos pengangkutan. Mungkin sesetengah agensi penerbangan akan memberikan anda potongan 10-15% dari harga tiket sebenar, atau merujuk kepada berapa ramai pelancong yang anda bawa pada sesuatu masa.Sebagai agen pelancongan, anda perlu mempunyai kekuatan dalam rangkaian pengetahuan. Disini dimaksudkan, anda perlu ‘up-to-date’ dengan maklumat semasa. Termasuk harga terkini hotel, tempat makan, dan pelbagai. Dan yang paling penting, anda memerlukan kepakaran promosi dan iklan untuk pasaran perkhidmatan anda.

PASARAN

Pelanggan anda mungkin terlalu ‘cerewet’ mengani jenis/bentuk perlancongan yang anda tawarkan. Anda perlu menyediakan bentuk pelancongan yang luas dari mereka yang meminati memancing, jungle tracking, sehingga mereka yang meminati aktiviti sukan air. Pasarkan semua maklumat perniagaan anda ini di Internet, atau web site. Hantar maklumat perniagaan anda (broucher) kepada mereka yang mungkin akan melanggan perkhidmatan anda. Promosikan maklumat ada di kebanyakkan majalah dan suratkhabar di Malaysia.

APA YANG ANDA PERLUKAN

Yang paling penting anda mesti ada ialah Set Komputer, Capaian Internet, Mesin Fax dan talian Telefon.

Tiada ulasan: