Sabtu, 28 November 2009

10 Langkah mendapatkan ramai Pelanggan

10 Langkah mendapatkan ramai Pelanggan
Niaganews









-Gambar Hiasan

Sentiasa berhubung dan membina jaringan pengetahuan yang berterusan. Ini bergantung kepada jenis perniagaan atau perkhidmatan anda. Bina hubungan ini dengan menyertai pelbagai persatuan perniagaan, komuniti masyarakat atau menyertai acara-acara kebajikan yang akan meningkatkan hubungan perniagaan anda dengan masyarakat.

Langkah1: Bina Halaman Web Anda sendiri

Pada masa sekarang, mungkin jarang melihat pengguna dibawah umur 27 tahun menggunakan media cetakan untuk merujuk maklumat terkini. Ini kerana, Internet menjadi medan utama masa kini sebagai rujukan yang membawa hampir 90 peratus penduduk Malaysia mengetahui mengenai Internet. Kini, melalui internet anda perlu membina kekuatan dalam perniagaan iaitu mewujudkan Laman Web sendiri. Membina Laman Web sendiri untuk perniagaan anda tidak perlulah terlalu mahal atau payah kerana kini dengan masa yang singkat anda boleh memiliki halaman web sendiri dengan mudah dan murah seperti ditawarkan di Niaganews.com

Langkah 2: Menjadikan diri anda sebagai Penjual melalui internet.

Semua ketahui eBay atau Mudah.com.my merupakan sistem yang membantu anda untuk membina rangkaian jualan dan mencari pelanggan untuk menjual produk anda. Melalui internet, anda hanya memerlukan sedikit pengetahuan untuk menjadi penjual dengan menjual pelbagai barangan anda sendiri. Contohnya, barangan antic, pakaian lama, kasut lama dan eksosori diri. Semua barangan itu bagaikan ‘emas’ apabila anda mengetahuinya dan dapat menjualnya.

Langkah 3: Sentiasa berhubung.

Bina kekuatan jaringan perniagaan anda. Sentiasa berhubung dan membina jaringan pengetahuan yang berterusan. Ini bergantung kepada jenis perniagaan atau perkhidmatan anda. Bina hubungan ini dengan menyertai pelbagai persatuan perniagaan, komuniti masyarakat atau menyertai acara-acara kebajikan yang akan meningkatkan hubungan perniagaan anda dengan masyarakat. Di Niaganews.com contohnya, anda boleh membina rangkaian perniagaan melalui makluamt syarikat yang dipaparkan dan dari situ anda boleh mencari rakan niaga yang baru!.

Langkah 4: Cuba elakkan terlalu menggunakan Media Massa

“Media Massa : Kecuali anda mempunyai kewangan yang kuat!”. Anda boleh elakkan dari menggunakan media massa (elektronik & cetak) untuk membuat pengiklanan seperti di Suratkhabar, Radio, Telivisyen kerana anda perlu membelanjakan kos yang tinggi untuk meraih tumpuan pelanggan. Ingat! Kos yang terlalu besar tidak menjanjikan peningkatkan jualan anda. Untuk mengelak itu, anda boleh mengiklankan di majalah-majalah yang lebih murah. Seperti majalah yang baru wujud, media internet yang menawarkan perkhidmatan pengiklanan. Salain itu, anda boleh menggunakan perkhidmatan penghantaran flyer iklan yang menawarkan perkhidmatan serendan RM500 dan menumpu kepada pelanggan yang berkesan. Yang paling penting, gunakan kekuatan maklumat perniagaan anda dalam membawa mesej kepada pelanggan.

Langkah 5: Bina “Kumpulan Pemikir” Anda

Kumpulan adalah kekuatan dalam membina keupayaan perniagaan. Dalam melayari perniagaan anda, seboleh-bolehnya bentuklah kumpulan perniagaan anda sendiri. Tidak kisahlah jika berlaianan latarbelakang, yang penting bila anda dalam berkumpulan anda boleh berkongsi pengalaman, pendapat dan pengetahuan. Ini semua akan membantu anda dalam meningkatkan ketajaman pemikiran. Ingat!, bila anda ada kumpulan sendiri, masing-masing akan membantu antara satu sama lain. Binalah ukhuwah ini, mungkin 2 kali dalam seminggu berjumpa sambil makan tengahari, minum petang atau makan malam.

Langkah 6: Guna kekuatan Hebahan Berita Perniagaan

Antara cara lain yang mudah dan murah untuk membina kekuatan perniagaan anda ialah melalui hebahan berita perniagaan anda. Hebahan berita kepada pelanggan akan meningkatkan keupayaan capaian maklumat perniagaan anda sehingga 200%. Ini kerana ia memberikan ruang kepada pelanggan untuk membaca dan memahami mengenai berita perniagaan anda. Di Niaganews.com kami memahami dan memberikan kemudahan hebahan berita kepada pelanggan secara percuma. Anda hanya perlu menghantar maklumat perniagaan anda, kami akan sebarkan.

Langkah 7: Pastikan tanya soalan kepada palanggan “Ada apa lagi saya boleh bantu?”

Ingat, melalui sedikit soalan ini anda akan terkejut dengan balasan dari pelanggan anda. Mungkin, dari pesanan yang sedikit anda akan mendapat pesanan yang lebih banyak dari pelanggan anda. Soalan yang mengambil berat perhatian pelanggan merupakan etika yang tinggi dalam perniagaan. Cuba amalkan dan ajar sekali kakitangan anda yang lain.

Langkah 8: Guna Ruang Pengiklanan pada kos yang murah dahulu.

Ruang pengiklanan adalah sangat berkesan untuk mendapatkan perhatian pelanggan. Cuba dahulu menulis iklan atau memaparkan iklan pada ruangan yang melibatkan kos yang rendah. Barulah pergi ke ruangan yang lebih mahal. Bukan apa, Cuma nak lihat konsep perniagaan anda itu boleh diterima ramai atau tidak. Sebab, banyak perniagaan yang besar kini memulakannya dengan yang kecil dahulu.

Langkah 9: Gunakan kekuatan Maklumat yang sedia ada.

Menulis artikel atau apa jua bentuk hebahan maklumat adalah salah satu kaedah pengiklanan yang kuat dan ini semua anda boleh lakukan tanpa melibatkan sebarang kos. Jika anda mempunyai pengalaman, pengetahuan yang berguna dan boleh dikongsi bersama anda sudah boleh membina kekuatan maklumat tersebut. Dengan kekuatan tersebut, anda boleh berkongsi di Majalah, Suratkhabar, dan Media Online seperti di Niaganews.com

Langkah 10: Layan Pelanggan anda bagai RAJA!

Selain membina kekuatan produk dan perkhidmatan untuk memastikan setiap pesanan pelanggan dapat ditunaikan dengan sempurna, anda perlu meningkatkan atau menambah nilai kepada mutu layanan anda kepada pelanggan. Ini termasuklah dalam pelbagai aspek. Melalui khitmat layanan istimewa kepada pelanggan, insyaallah akan hadirlah pesanan yang bertambah. Cuba lakukan yang terbaik untuk perniagaan anda.

Tiada ulasan: