Sabtu, 28 November 2009

Langkah penting : Menulis Rancangan Perniagaan

Langkah penting : Menulis Rancangan Perniagaan
Niaganews









Gambar Hiasan


Semua ini boleh diibaratkan sebagai senjata utama perniagaan anda dalam usaha untuk memberikan keyakinan kepada pihak pemberi pinjaman seperti Bank atau pelabur. Ia juga berguna kepada perjalanan perniagaan anda untuk menilai tahap kekuatan dan kelemahan perniagaan yang akan diceburi.

Terlalu banyak rancangan perniagaan yang hanya tinggal impian atau dibuat sekadar mimpi tanpa mendatangkan pelbagai hasil yang boleh membawa kepada keuntungan.

Walaupun perkara ini sering berlaku di antara usahawan kita dengan pelbagai alasan, namun jangan ia sekali-kali berlaku kepada Rancangan Perniagaan anda sendiri. Jangan jadikan ia mimpi ‘hangat tahi ayam’!. Dalam membuat rancangan perniagaan, perlu lihat pada KRITIKAL isu, atau perkara yang penting dan ia merujuk kepada perkara yang berkaitan plan perniagaan termasuk struktur organisasi, kewangan, visi, misi dan tujuan sebenar rancangan perniagaan ditulis. Kekuatan isu dan cadangan ini memberikan kesan dan gambaran kepada pelabur, pemilik perniagaan dan bakal pekerja yang akan bersama-sama dalam membina kewujudan dan kejayaan rancangan perniagaan tersebut. Semua ini boleh diibaratkan sebagai senjata utama perniagaan anda dalam usaha untuk memberikan keyakinan kepada pihak pemberi pinjaman seperti Bank atau pelabur. Ia juga berguna kepada perjalanan perniagaan anda untuk menilai tahap kekuatan dan kelemahan perniagaan yang akan diceburi.

Mungkin terdapat pelbagai format untuk membuat sesebuah rancangan perniagaan, namun secara praktikalnya anda perlu mengikut aturan umum yang menggambarkan kekuatan sesebuah rancangan perniagaan. Antaranya mengenai pendekatan atau strategi yang digunapakai, fokus utama dalam setiap perancangan termasuk Visi, pembeli (buyer), bentuk pasaran/corak pasaran, bentuk persekitaran perniagaan (business demographics), persaingan, sasaran, dan juga Cash Flow (aliran tunai).

VISI & OBJEKTIF:

Dalam membina Rancangan Perniagaan, anda perlu melihat kepada sesuatu yang unik dan lain dari yang lain bagi membina suatu kekuatan untuk menghadapi persaingan dari pesaing anda. Visi anda perlu fokus kepada ruang yang boleh anda kuasai dan perlu membina sumber yang membawa kepada pengembangan perniagaan secara tersusun.

Tiada ulasan: