Rabu, 9 Disember 2009

Pinjaman Tekun RM500 tak perlu kertas kerja

Pinjaman Tekun RM500 tak perlu kertas kerja


KUALA LUMPUR: Karenah birokrasi seperti syarat menyediakan kertas kerja oleh usahawan kecil bagi permohonan pinjaman Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) akan dihapuskan, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abdul Karim berkata langkah tersebut bagi memastikan supaya tidak timbul kesulitan kepada peniaga terutama yang hanya ingin meminjam sebanyak RM500.

"Saya akan bincang mengenai perkara ini (mengurangkan karenah birokrasi) dan kita akan buat sebaik dan semudah mungkin untuk rakyat," katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk Dr Marcus Mojigoh (BN-Putatan) pada persidangan hari ini.

Mojigoh bertanya mengenai langkah yang akan dilakukan kementerian itu bagi mengatasi masalah usahawan kecil yang kurang berpelajaran seperti peniaga ikan yang disyaratkan membuat kertas kerja ketika memohon pinjaman Tekun yang menyediakan pembiayaan antara RM500 dan RM50,000.
Kepada soalan tambahan M Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat), Rohani berkata dakwaan kononnya peniaga susah mendapatkan borang Tekun yang kini diberikan secara percuma harus disertakan dengan bukti untuk menyokong tuduhan tersebut.

Tiada ulasan: