Khamis, 31 Disember 2009

Beza peniaga kita dengan peniaga di Padang

Beza peniaga kita dengan peniaga di Padang
- ABD JALIL ALI
Sinar Online 31/12/09

genap tiga bulan setelah dilanda gempa, kota Padang sedang merangkak untuk pulih. Beberapa bangunan utama – antaranya Hotel Ambacang di tengah pusat bandar – yang dulu ranap, kini sedang diratakan jentolak untuk dibangunkan semula. Bangunan pejabat-pejabat kerajaan yang dulu retak, kini sedang diperbaiki.

Tetapi ternyata tidak mudah untuk mengembalikan bandar itu dalam keadaan asal, sebab ia akan menelan biaya amat besar yang di luar kemampuan kerajaan untuk membantu. Hakikatnya ialah ledakan bumi berukuran 7.6 skala Richter jam lima petang 30 September itu meranapkan hampir keseluruhan bandar pelancongan itu.

Gegaran kuat selama tidak lebih tiga minit itu mengakibatkan kemusnahan yang begitu tragis: Lebih 80,000 rumah kediaman rosak teruk, 172 bangunan hancur, 155 rumah ibadat – kebanyakannya masjid – ditelan bumi. Jumlah kematian rasmi yang dicatat ialah 605 orang, tidak termasuk kira-kira seribu yang masih tidak ditemui kerana tertimbus runtuhan.

Sementara ada bangunan dan pejabat yang mula diperbaiki atau dibina semula setelah mendapat pampasan dari pihak insurans, rata-rata masih tidak berusik sebab tidak ada wang untuk melakukan kerja-kerja membaik pulih. Pendek kata Padang masih berstatus ‘padang jarak padang tekukur’, tanpa diketahui bila akan pulih dalam betuk asal.

Berada di sana pada hari ketiga gempa, saya melihat suasana sedih dan tangisan manusia kerana rumah mereka ranap. Ada ibu yang berteleku di atas runtuhan, menangisi anak-anak yang tidak diketahui nasibnya di bawah runtuhan. Kerja-kerja menyelamat dari pasukan antarabangsa dilakukan sepanjang 24 jam, tetapi dengan kehancuran yang begitu teruk, tangan tidak cukup untuk membantu.

Berada semula di kota itu awal minggu lalu, saya merasa suasana yang lebih menyayat. Betapa rakyat jelata yang masih dalam trauma bagaikan langsung tidak berupaya untuk membina hidup baru. Ramai yang masih tidak dapat menerima hakikat bahawa mereka telah hilang harta benda, dan hilang orang-orang yang dikasihi.

Bagaimana untuk mula bertani – kebanyakan yang terjejas adalah pesawah – sedangkan mereka masih dalam kepiluan yang amat? Bagaimana untuk meneruskan perniagaan, termasuk perusahaan kecil dan sederhana sedangkan mereka tidak mempunyai modal walau sesen pun untuk mula?

Di mana sahaja saya pergi, orang menadah tin dan baldi kosong sambil menangis minta sedikit simpati. Ada yang mengendong anak kecil, dengan pakaian lusuh sekali, terketar-ketar menghulurkan baldi untuk meminta wang. Melihat anak kecil yang layu dalam pangkuan, saya pasti mereka belum makan. Ini pandangan biasa, tidak ada orang yang peduli.

Jeffri, 36, berasa tidak boleh hidup di bandar Padang setelah rumah dan keluarganya – isteri dan dua orang anak – sekali gus ditelan bumi. Dia membawa diri di Bukti Tinggi, menjadi pemandu pelancong. Pemerintah mengeluarkan pas khas membenarkan dia melakukan kerja tersebut, tetapi tanpa gaji. Gajinya seratus peratus bergantung pemberian pelancong.

Dengan pelancong merosot teruk akibat gempa juga ketakutan serangan pengebom berani mati seperti yang pernah terjadi di Bali, Jeffri sudah dikira beruntung jika mendapat Rp10,000 sehari. Itu kira-kira RM4 duit kita. Tetapi bukan semua pelancong sudi menderma. Kerap juga Jeffri pulang kosong setelah seharian menjadi pemandu pelancong di salah satu pusat pelancong di Bukit Tinggi. Itu bererti dia tidak boleh makan hari itu!

Keinginan Jeffri ialah mengumpul sedikit sebanyak wang dari titik peluhnya untuk memulakan perniagaan menjual minuman dan bakso. Untuk itu dia memerlukan kira-kira RP1 juta – kira-kira RM300 – sebagai modal asas. Tetapi dia sendiri tidak pasti bila cita-citanya menjadi ‘usahawan bakso’ itu akan tercapai. Kalau tidak dengan semangatnya yang kental, dia sudah mati lama sebab kelaparan.

Di negara dengan lebih 126 juta penduduk itu, orang seperti Jeffri – jumlahnya berjuta-juta di seluruh Indonesia – terpaksa bangun sendiri untuk memulakan apa juga perniagaan, terutama perusahaan kecil dan sederhana. Bank tidak akan memberi pinjaman kepada mereka yang membuka warung bakso, juga yang melakukan industri kecil membuat kerepek atau menenun telekung. Mereka kena bertungkus lumus mencari modal sendiri.

Berbeza betul dengan orang yang ingin berniaga di negara kita, termasuk dalam industri kecil dan sederhana (IKS). Keprihatinan kerajaan memungkinkan orang-orang ini mendapat bantuan modal. Mara boleh menghulurkan modal, Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) juga sedia membantu. Pinjaman diberi dengan terma bayaran balik yang amat mudah.

Malah, untuk pinjaman di bawah RM10,000 (itu kira-kira Rp25 juta!), tidak perlu cagaran, tidak perlu kertas kerja.

Begitulah mudahnya orang kita mendapatkan modal untuk memulakan perniagaan kecil. Sayangnya apabila diberikan begitu mudah, wang itu tidak pula dihargai. Wang tidak digunakan untuk berniaga, hutang pula tidak mahu dilangsaikan. Malah ada yang berkata hutang itu tidak perlu dibayar sebab itu adalah ‘pemberian’ kerajaan kepada ‘penyokong’.

Maka tidaklah menghairankan apabila TEKUN baru-baru ini merayu kepada peminjam supaya menjelaskan hutang. Jumlah hutang tidak berbayar ialah RM130 juta (saya tidak boleh kira berapa banyak jika ditukar dalam Rp). Jumlah yang tidak membayar hutang ialah 39,576 orang. Tidak kita penyokong kerajaan atau bukan, peminjam-peminjam ini perlu dikenakan tindakan. Orang-orang ini tidak tahu malu, dan tidak pernah menginsafi malang yang terjadi di Padang!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Selamat hari, saya Josef Lewis. Seorang pemberi pinjaman yang bereputasi, sah dan sah. Kami memberi pinjaman semua jenis dengan cara yang sangat cepat dan mudah, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Kereta, Pinjaman Rumah, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pencipta, Penyatuan Hutang. dan lain-lain

Dapatkan diluluskan untuk pinjaman perniagaan atau peribadi hari ini dan dapatkan dana dalam minggu permohonan yang sama. Pinjaman peribadi ini boleh diluluskan tanpa mengira kredit anda dan terdapat banyak pelanggan gembira untuk menyokong tuntutan ini. Tetapi anda bukan sahaja akan mendapatkan pinjaman peribadi yang anda perlukan; anda akan mendapat yang paling murah. Inilah janji kami: Kami menjamin Kadar terendah untuk semua pinjaman dengan faedah cagaran percuma.

Kami berusaha untuk meninggalkan kesan jangka panjang yang positif dengan melampaui jangkaan pelanggan saya dalam semua yang saya lakukan. Matlamat kami adalah untuk merawat anda dengan maruah dan rasa hormat sambil menyediakan perkhidmatan berkualiti tinggi tepat pada masanya. Tiada nombor jaminan sosial yang diperlukan dan tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% Dijamin. Sila balas dengan serta-merta menggunakan butiran di bawah jika berminat dengan pinjaman dan bebas daripada penipuan ..

E-mel: progresiveloan@yahoo.com
Panggilan / WhatsApp: +16626183756
Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com