Rabu, 9 Disember 2009

Hapus syarat sedia kertas kerja TEKUN


Hapus syarat sedia kertas kerja TEKUN

KUALA LUMPUR 7 Dis. - Kerajaan akan mengkaji kemungkinan menghapuskan syarat yang memerlukan usahawan kecil menyediakan kertas kerja mengenai latar belakang perniagaan masing-masing untuk memohon pinjaman Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN).

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, langkah itu bertujuan memastikan tidak timbul kesulitan kepada peniaga terutama yang hanya ingin meminjam sebanyak RM500.

"Saya akan bincang (bagi mengurangkan kerenah birokrasi) dan kita akan buat semudah mungkin untuk rakyat," katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk Dr. Marcus Mojigoh (BN-Putatan) pada sidang Dewan Rakyat di sini hari ini.

Mojigoh bertanyakan langkah kementerian bagi mengatasi masalah usahawan kecil yang kurang berpelajaran seperti peniaga ikan yang disyaratkan membuat kertas kerja ketika memohon pinjaman TEKUN yang menyediakan pembiayaan antara RM500 hingga RM50,000.

Dalam pada itu, menjawab soalan tambahan M. Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat), Rohani menegaskan, pihak yang mendakwa peniaga susah mendapatkan borang TEKUN yang diberikan secara percuma harus menyertakan bukti bagi menyokongnya.

"Sebenarnya borang boleh diperoleh di pejabat TEKUN yang terdapat di setiap kawasan Parlimen dan permohonan boleh dibuat tanpa cagaran dan penjamin.
"Jika wujud kes borang susah untuk dapat atau perlu dibayar, mereka yang membuat dakwaan perlu beri maklumat kepada kementerian supaya kita dapat melakukan penyiasatan dan pembaikan," katanya.

Menjawab soalan asal Kulasegaran, beliau berkata, sehingga 31 September lalu pembiayaan sebanyak RM1.385 bilion telah dikeluarkan menerusi TEKUN.
"Jumlah usahawan yang mendapat pembiayaan ini ialah seramai 150,988 orang.
"Daripada jumlah ini sebanyak 31,716 usahawan telah mendapat pembiayaan ulangan berjumlah RM433.84 juta," katanya.

Tambah beliau, jumlah pinjaman ulangan yang boleh diberikan kepada seseorang itu tidak dihadkan dan ini terbukti apabila terdapat di kalangan peniaga menerima pinjaman TEKUN sebanyak enam kali.

3 ulasan:

Unknown berkata...

Hello Semua orang,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah Meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman Telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan Tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Kerana saya Telah terkejut i adalah yang pertama untuk menjadi mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda yang terletak di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menyentuh Mr Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama ......
Nama tengah .....
2) Jenis Kelamin: .........
3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Telefon: .........
8) Alamat e-mel ..........
9) Pendapatan Bulanan: .....................
10) Pekerjaan: ...........................
11) Yang laman web adakah anda di sini tentang kami .....................
Terima kasih dan salam mesra.
E-mel Derek osmanloanserves@gmail.com

charity white berkata...

Halo,
Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

"ISKANDAR LENDERS" berkata...

Kami menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan yang meliputi: Perancangan Perniagaan, Perdagangan dan Pembangunan Kewangan, Hartanah dan Gadai Janji, Pinjaman Penyatuan Hutang, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Semula Rumah dengan kadar faedah yang rendah setiap tahun untuk individu, syarikat dan badan korporat. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga anda dan memiliki rumah impian anda serta skim Pinjaman Umum kami. Pemohon yang berminat perlu
Hubungi kami melalui
WhatsApp Only: [+ 44] 7480 729811

TestimonY
WhatsApp Only: [+ 60] 1123759663

E-mel: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)