Selasa, 8 Disember 2009

Idea Niaga: Sewa Laman

Sewa laman
Oleh Rohaniza Idris
roha@bharian.com.my



Kemudahan menyewa taman bagi majlis kian popular di bandar besar

KITA lazimnya mendengar mengenai perkhidmatan menyewakan khemah dan sistem peralatan audio visual untuk sesebuah majlis keraian.

Kini, perkhidmatan menyewa pokok juga sudah mendapat tempat dalam majlis keraian yang dilakukan sama ada ia dianjurkan syarikat korporat atau jabatan kerajaan dan orang perseorangan.

Pemilik Emerald Vista Landscape, Steven Siva berkata, aliran menyewakan pokok untuk majlis keraian seperti perkahwinan, majlis konvokesyen serta hari jadi semakin meningkat sejak kebelakangan ini terutama di bandar besar.

Katanya, perkhidmatan menyewakan pokok dan hiasan landskap sudah lama bertapak di negara ini tetapi terhad kepada permintaan pejabat kerajaan dan syarikat korporat saja.

"Kini, aliran itu sudah berubah kerana ada orang perseorangan yang beralih kepada perkhidmatan menyewa pokok dan hiasan landskap bagi mencantikkan kediaman atau ketika mereka mahu mengadakan majlis. Jika dulu majlis yang besar saja menggunakan perkhidmatan ini, kini majlis sekecil jamuan hari jadi atau rumah terbuka turut menyewakan pokok sebagai hiasan," katanya yang sudah 10 tahun berkecimpung mengendalikan perniagaan landskap dan menyewakan pokok.


Mengulas mengenai perkhidmatan menyewa pokok, katanya perkhidmatan itu sudah diperkenalkan oleh sebuah syarikat sejak 30 tahun lalu tetapi terhad kepada syarikat besar, pejabat kerajaan dan majlis perbandaran bagi majlis di peringkat daerah, negeri dan nasional.

"Arah aliran ini berubah apabila semakin ramai yang sedar dengan kepentingan menjaga alam sekitar serta keperluan menghias kediaman dan pejabat," katanya yang pernah berkhidmat selama lima tahun di syarikat yang menjalankan perkhidmatan menyewa pokok dan hiasan landskap, sebelum mengusahakan perniagaan landskap sendiri.


Steven berkata, ramai yang percaya kualiti hidup dapat ditingkatkan dengan adanya tumbuhan di kediaman dan tempat kerja .

"Berdasarkan pengalaman saya dapati jika ada orang yang sakit di satu-satu tempat kerja, pokok yang ada di pejabat itu juga cepat kering dan layu berbanding pejabat yang dihuni mereka yang sihat," katanya

Beliau menjelaskan selain menyewakan pokok, biasanya syarikatnya turut menjalankan kerja penyelenggaraan untuk pokok yang disewa termasuk penyiraman, pemangkasan, pemuliharaan dan pembajaan pokok yang dilakukan seminggu sekali.

"Saya juga menyediakan pasu yang tidak menyebabkan air melimpah selepas siraman dan tiada kekotoran ketika kakitangan melakukan kerja penyelenggaraan pokok yang disewakan. Malah, kami syarikat yang pertama memberi jaminan bahawa pasu bunga yang disewa tidak mengandungi jentik-jentik yang akan menyebabkan pembiakan nyamuk aedes punca demam denggi.


"Biasanya, bagi penyewaan pokok untuk pejabat, kita sediakan pakej kontrak satu tahun sewaan pokok bersama kerja penyelenggaraan (penyiraman, pembajaan, pemangkasan dan pemuliharaan) bersama tambahan tiga bulan kerja sebelum kontrak ditamatkan. Pokok juga dijamin akan diganti dalam tempoh 24 jam tanpa sebarang caj jika ia rosak atau mati.

"Selain itu, kita memberi jaminan pokok yang disewa selamat sesuai dengan dasar kesihatan dan keselamatan di tempat kerja," katanya.

Kadar sewaan ditetapkan bergantung kepada saiz pasu dan pokok selain tempoh jangka masa kontrak berkuat kuasa. Biasanya bayaran dibuat secara bulanan walaupun kontrak ditetapkan secara tahunan.

Bagi majlis keraian, pokok yang disewa dan kerja menghias ditetapkan mengikut saiz pokok, bahan yang digunakan dan tempoh masa penyewaan sama ada sehari, dua atau seminggu.

Steven berkata, bagi majlis kecil biasanya beliau menetapkan sewa mengikut bajet yang ditetapkan pelanggan mengikut tema yang dikehendaki.

"Biasanya, saya akan tanya dulu bajet sebelum perbincangan lanjut dilakukan supaya ia menepati perbelanjaan dan tema yang diinginkan pelanggan," katanya.

Majlis perkahwinan bertemakan taman dan kehijauan yang sering menjadi pilihan ramai sejak kebelakangan ini, menyaksikan khidmat sewaan pokok semakin mendapat tempat.

Emerald Vista Landscape juga menyediakan perkhidmatan penyewaan barang hiasan landskap seperti pancuran air, kolam mini pasang siap, lampu landskap, pagar, pasu, batu dan rumput.

"Untuk majlis keraian, kita juga menyediakan pakej pemasangan pentas, jambangan bunga serta pintu gerbang. Kita juga benarkan pelanggan membuat pemilihan pokok dan hiasan mengikut cita rasa dan perbelanjaan yang mereka ada " katanya.

Info: Mereka yang berminat membuat tempahan boleh menghubungi Steven di 03-80700711 atau melayari laman web www.emeraldvista.com

6 ulasan:

Unknown berkata...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Seks: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon Bimbit: ________

Puan Glory

Unknown berkata...

Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
(heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

Oche berkata...

Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita tanpa mendapat pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar sebanyak $ 150,000 tanpa cagaran.
Untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

Unknown berkata...

Hello Semua orang,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah Meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman Telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan Tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Kerana saya Telah terkejut i adalah yang pertama untuk menjadi mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda yang terletak di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menyentuh Mr Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama ......
Nama tengah .....
2) Jenis Kelamin: .........
3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Telefon: .........
8) Alamat e-mel ..........
9) Pendapatan Bulanan: .....................
10) Pekerjaan: ...........................
11) Yang laman web adakah anda di sini tentang kami .....................
Terima kasih dan salam mesra.
E-mel Derek osmanloanserves@gmail.com

charity white berkata...

Halo,
Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

"ISKANDAR LENDERS" berkata...

= Kami menawarkan berbagai layanan keuangan yang meliputi: Perencanaan Bisnis, Komersial dan Pengembangan Keuangan, Properti dan Hipotek, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Kembali Rumah dengan suku bunga rendah per tahun untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum . Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui BBM INVITE: {D8980E0B}
Hanya WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
Tel .... (+ 44) 7480 729811
Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)