Selasa, 29 Julai 2008

Usahawan Yang Ingin Memohon Pinjaman Dengan Agensi Di Bawah MeCD Wajib Hadir Kursus Insken

KUALA LUMPUR, 26 Julai (Bernama) -- Mulai tahun depan para usahawan yang ingin memohon pinjaman dengan agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi diwajibkan menghadiri kursus Institut Keusahawanan Negara (Insken).

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Noh Omar berkata tindakan ini dibuat berikutan aduan yang diterimanya bahawa terdapat usahawan yang telah menghadiri pelbagai kursus yang dikendalikan oleh pelbagai agensi di bawah kementerian itu masih gagal mendapat sebarang kelulusan pinjaman daripada kerajaan.

Untuk itu, kementerian itu kini sedang menyusun kursus yang bakal dikendalikan oleh Insken berdasarkan tahap perniagaan yang diingin diceburi oleh usahawan terbabit agar sesuai dengan pinjaman yang mereka ingin pohon, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Gerak Usahawan di sini hari Sabtu.

Beliau berkata tindakan itu juga bertujuan memperkasakan lagi peranan Insken sebagai institut yang bertanggungjawab melahirkan usahawan berkualiti.

Pada majlis itu, Noh turut menyampaikan pinjaman berjumlah RM4.05 juta kepada lebih 20 usahawan kawasan parlimen Selayang yang telah memohon dengan agensi di bawah kementerian itu.

Petikan:-- BERNAMA

Tiada ulasan: