Sabtu, 28 November 2009

Pelajari dari pengalaman : untuk peniaga kecil

Pelajari dari pengalaman : untuk peniaga kecil
Niaganews 08 October, 2008 06:41:00










Gambar Hiasan

Jika anda kekal pada saiz pernigaan yang sederhana anda boleh mengawal aliran wang tanpa gangguan akauntan luar, pengarah lain, atau pemegang saham. Anda juga boleh mengawal dan mengarahkan keupayaan syarikat anda sendiri tanpa gangguan, sebab anda BOSS!

Membuka sesebuah perniaagaan di Malaysia ini tidak akan lari dari sebarang risiko. Tidak kira apa pun yang berlaku, sesebuah perniagaan yang dibina dengan keringkat sendiri perlu diteruskan demi membina sebuah harapan yang lebih menyakinkan. Di sini, kami ingin berkongsi sedikit pengalaman bagi dinilai sebagai seorang usahawan kecil yang membina kejayaan melalui survivor yang sukar.

Bagi seorang usahawan/peniaga kecil TIGA (3) perkara perlu; jika diamalkan akan mengekalkan anda dalam dunia perniagaan.

1. Jangan bina empayar terlalu besar

Maksud disini bukannya tidak mahu lihat pernigaan kecil anda maju dan membesar. Tapi ingat, anda yang membina pernigaan ini dengan keringat dan susah payah sendiri. Jika pergi terlalu besar anda akan alami kesukaran luar jangka. Sebagai contoh, berkenaan pembahagian untung. Jika anda kekal pada saiz pernigaan yang sederhana anda boleh mengawal aliran wang tanpa gangguan akauntan luar, pengarah lain, atau pemegang saham. Anda juga boleh mengawal da mengarahkan keupayaan syarikat anda sendiri tanpa gangguan, sebab anda BOSS! Tapi kalau anda nak fikir sebaliknya, terpulanglah.

2. Elakkan berada di bandar besar

Bagi sesebuah pernigaan yang kecil, perkara penting yang perlu diambil perhatian adalah kawasan operasi. Sebab, kawasan operasi ini memainkan peranan yang penting dalam pelbagai urusan pernigaan, contohnya: kadar sewa pejabat, pelbagai cukai, kos sara hidup tinggi, kos upah tinggi dan banyak lagi. Memang ada fakta menyatakan bandar besar membawa pelanggan yang ramai, tapi anda perlu ingat di setiap pecan kecil atau kawasan luar bandar, anda juga boleh beroperasi dengan mengambil order/tempahan pelanggan di bandar.

3. Bina melalui Keupayaan keluarga sendiri

Perniagaan yang anda buka sendiri, sudah tentunya membawa impian agar ia memberi kebaikkan kepada generasi anda yang akan datang. Perniagaan yang semakin maju akan memerlukan warisan dan kesinambungan pengurusan agar pernigaan anda berterusan. Perlu dipraktikkan untuk membenarkan ahli keluarga anda sendiri yang akan menyambung kesinambungan itu. Bukannya KRONI, tapi anda perlu memilih orang yang dipercayai dan anda sendiri tahu latarbelakangnya, peribadi sosialnya, sikap dan pendidikannya. Anda tidak akan rugi.

Tiada ulasan: